God jul i Serverrummet! Nu blir det äntligen lite kvalitativt serversnack till pepparkaksfikat…

Secure Connect Gateway i korthet
Vår nya uppkopplingslösning leder till enklare och snabbare IT-support med automatiserade, proaktiva och prediktiva varningar och larm vilket hjälper till att maximera upptid för kritisk datacenterinfrastruktur.

Dell Technologies Services ger privat och säker hantering för insamling, kommunikation, transport, användning och lagring av telemetridata från IT-utrustning i datacentret. Den som har extra höga sekretesskrav kan applicera en central anonymiseringspolicy för att filtrera bort t.ex. alla namn samt MAC- och IPadresser.

 

Secure Connect Gateway är namnet på vår nya, konsoliderade lösning för fjärrsupport, även kallat ”phone home”. Som PowerEdge-tekniker känner du säkert till SupportAssist med iDRAC och OME och kanske också SRS som gör samma jobb för våra lagringssystem. Sedan i somras erbjuder vi även en konsoliderad lösning för supportkommunikation mellan datacenter och Dell som täcker våra samtliga produktområden.  Den baseras på en virtuell gateway, som är lätt att monitorera, med tillhörande policy-motor som gör lösningen överblickbar även för stora datacenter.

Varför sända telemetri- och event-data till Dell Technologies Support?
Visst är automatisk felrapportering bekvämt och snabbar upp supportprocessen, men det är tillgången till telemetri som har störst inverkan på hur snabbt vi kan lösa en pågående incident. Telemetri är enda sättet för oss att lösa potentiella incidenter innan de inträffar eftersom våra AI-lösningar för proaktiv- och prediktiv support bygger på en global supportdatabas och därför endast finns i våra supportcenter.

 

Varför Secure Connect Gateway (”SCG”)? 
Den nya lösningen gör det enklare och säkrare att etablera och underhålla lösningar för uppladdning av supportdata samt kontroll och loggning av fjärrsupport för lagringssystem. Dessutom är det numer en och samma lösning för all datacenterinfrastruktur från Dell EMC.

Säkerhet och integritet

Secure Connect Gateway bygger på vår gedigna erfarenhet av att designa och supporta IT-teknologi. Lösningen är utformad för att stoppa hot med högsta integritet. Den är dessutom kopplad till ett kontinuerligt program för validering av säkerhet med stöd av ledande säkerhetslösningar som SecureWorks för att säkerställa en privat och säker hantering.

  • Vi använder endast hårdvarustatus, alerts och collections [”data”] från aktiva system
  • Collections består av hårdvaruspecifik information med versionsnummer på all firmware m.m.
  • Kund styr alla policies för lösningen
  • Kund kan applicera specifika eller globala policy för anonymisering av ”data”
  • Vi krypterar ”data” för transport via internet över HTTPS med Transport Layer Security (TLS)
  • Endast våra utvalda supportingenjörer med multifaktor-autenticering har full tillgång till ”data”
  • Vi bearbetar, analyserar, lagrar och använder ”data” på våra support-sajter med industriledande säkerhet

Som skissen nedan visar används SCG för uppladdning av ”data” till Dell Technologies Support. För lagringssystem utgör den en kontrollfunktion för fjärrsupport om så önskas.  Policy avgör vilka funktioner som är aktiverade eller spärrade, permanent eller under specifika omständigheter. Man kan ladda upp ”data” med en fast periodicitet eller on-demand.

 

Det verkliga värdet ligger i Dell Technologies Support!

För att få ut max av vår serviceorganisation räcker det inte med att installera SCG. Man måste också välja den supportnivå som matchar ens förväntan. Högre supportnivåer inkluderar mer proaktivt och prediktivt arbete.

 

Feature/Supportnivå Basic ProSupport ProSupport Plus
Automatiserad upptäckt av problem och skapa samling (collection) av systemtillstånd Ja Ja Ja
Proaktiv, automatiserad skapa support case och dispatch-notifikation Ja Ja
Prediktiv analys för att undvika incident
innan de händer
Ja

 

Secure Connect Gateway – versioner och installation

Secure Connect Gateway erbjuds som virtuell appliance, som applikation och även som en Services-plugin till OpenManage Enterprise. Det finns guider för hur man går över från tidigare lösningar till den nya. Notera också att många Dell EMC-system fortfarande stödjer direktkoppling till Dell Technologies Support som ett alternativ till SCG.

 

Version Ideal för Vad du får
Virtual Appliance Edition (rekommenderas) Hela Dell EMC-produktportfölj – datalagring, server, nät, CI, HCI, dataskydd Virtuell appliance: VMware
Virtuell appliance: MS Hyper-V
Application Edition System som WebScale, PeerStorage, Equalogic, PowerVault, Compellent, Fluid File System samt PowerEdge, iDRAC och PowerSwitch Windows | Linux Enterprise management på servrar
Services plugin PowerEdge-servrar Teknologin implementeras som en plugin till din OpenManage Enterprise-miljö

 
Nyfiken på mer info?

Detaljer kring säkerhet hittar du här:
Secure Connect Gateway – white paper på delltechnologies.com

En omfattande FAQ hittar du här:
Secure Connect Gateway – FAQ på delltechnologies.com

Nytta med lösningen och  hur man kommer igång:
SCG – Nytta och komma igång – på delltechnologies.com